Didaktik, teori och praktik i grundskolans matematikundervisning: Geometri, sannolikhetslära och matematisk modellering

Resultat av en forskningsförstudie

Omslag för Didaktik, teori och praktik i grundskolans matematikundervisning: Geometri, sannolikhetslära och matematisk modellering: Resultat av en forskningsförstudie

Karlsson, Natalia

Den här förstudien ingår som en del i ett projekt som avser att förbereda en forsknings­grund till ett större projekt och såväl förstudien som själva forskningsprojektet kommer att ha en praxisnära karaktär och bygga på såväl aktuell nationell- och internationell didaktisk forskning som pågående utvecklingsarbeten i matematik i Järfälla kommun.

Förstudien har utförts på fem högstadieskolor i Järfälla kommun. Forskningsområdet är matematisk modellering och skolans matematik, ett samspel mellan ämnesteori i matematik och didaktisk ämnesteori i matematik. Syftet med studien, liksom med det större projektet är, att mot bakgrund av nationell och internationell forskning och kunskapsmätning, studera och förnya matematikundervisningen i årskurserna 6-9 med fokus på en ny läroplan, Lgr11, lokal planering samt användning av läromedel.

Resultat av arbetet kommer att användas som en grund till den fullständiga forskningsansökan som ska finansiera forskningsprojektet. Den praxisnära forskning som planeras avser att studera undervisningen i matematik i årskurserna 6-9 och behandla de centrala områdena Taluppfattning och tals användning, Geometri, Statistik och sannolikhetslära samt Problemlösning, det senare med inriktning mot matematisk modellering.

En analys av resultaten visar på behovet av matematikdidaktisk forskningshjälp och utvecklingsstöd i dagens skola, inte minst när det gäller att skapa och säkerställa en kontinuitet i elevers matematikutveckling.

Huddinge : Södertörns högskola, 2012. 21 sidor.

Serie: Working Paper, 1404-1480 ; 2012:1