På vetenskaplig grund

Program och teknologi inom skolinspektion

Omslag för På vetenskaplig grund: Program och teknologi inom skolinspektion

Ivarsson Westerberg, Anders

Skolinspektion förväntas enligt offentliga policydokument leda till en rad positiva effekter för både skolor och elever. Men om man skrapar på ytan – vilka är de bakomliggande idéerna, hur ser strukturerna ut och vad leder egentligen skolinspektion till?

I denna rapport presenteras en studie av skolinspektion där företrädare för både Skolinspektionen, skolhuvudmän och skolor intervjuats.

Studien visar bland annat att

  • den vetenskapliga grund skolinspektion vilar på är i flera led tolkningar och sammanfattningar av delvis helt motstridiga forskningsresultat,
  • skolinspektion tar tid, kraft och resurser från den löpande skolverksamheten,
  • för att bli granskningsbar reduceras skolans komplexa verklighet till kortfattade presentationer och måldokument.

Och inget av detta ger mätbara positiva effekter på verksamheten i klassrummet. Som möjlig väg framåt föreslås att skolinspektionens verksamhet vrids mer mot skolutveckling och främjande granskning.

Anders Ivarsson Westerberg är docent i företagsekonomi och verksam vid Förvaltningsakademin, Södertörns högskola.

Huddinge : Södertörns högskola, 2016. 106 sidor.

ISBN 978-91-87843-57-0

Serie: Förvaltningsakademin, ; 7