Kahlin, Linda
(red.); Landqvist, Mats
(red.); Tykesson, Ingela (red.)
Språk och identitet var temat för ASLA:s symposium som hölls på Södertörns högskola under två dagar i maj 2014. Under symposiet kunde vi ta del av ett fyrtiotal bidrag av föreläsare som rapporterade från forskning inom ett stort antal områden. I flertalet bidrag låg fokus på språkets roll för identitetsskapande processer i arbetsliv, utbildning eller medier. Sammantaget visade bidragen att det språkvetenskapliga fältet erbjuder en rad olika metoder för att analysera språkets roll i konstruktionen och förhandlingen av identitet.
I flera bidrag kopplas identitet till flerspråkighet och lärande, medan andra rör identitet och flerspråkighet i arbetslivet, till exempel de nya krav på litteracitet som förändrade organisationsformer för med sig.
Tretton av symposiebidragen presenteras i den här volymen. De flesta undersökningarna är gjorda på svenskt språkområde, men till symposiet kom glädjande nog även föredragshållare från en rad andra länder.
Huddinge : Södertörns högskola / Association Suédoise de Linguistique Appliquée (ASLA), 2015. 194 sidor.
ISBN 978-91-87843-28-0
Serie: Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola, ; 5
Serie: ASLA:s skriftserie, 1100-5629 ; 25